Cart

Your cart is empty

Article: PRESSEMEDDELELSE 4. juni 2024: De første udgivelser af Thornæs Danish Whisky scorer højt ved årets IWSC 2024 i London

Udgivet 4. juni 2024

Resultaterne ved årets International Wine & Spirits Competition i London er netop tikket ind, og de skaber stor glæde hos folkene på Thornæs Destilleri i Kagerup. Med scores på 91, 90 og 89 point er destilleriets tre første udgivelser med til at positionerer Thornæs Danish Whisky som en økologisk whisky med internationalt potentiale.

Flotte score bringer Thornæs et skridt nærmere den store scene

Hvis man som whiskydestilleri skal gøre sig håb om at kunne klare sig i konkurrencen med andre brands, bliver man nødt til at levere på et internationalt niveau, og det er netop hvad Thornæs Destilleri har formået med sine tre første udgivelser.

”Jeg er utrolig glad for den modtagelse, som vores første udgivelser har fået af det internationale dommerpanel i London. Det er altid forbundet med en vis nervøsitet at stå frem med sine førstefødte, for man er jo tilbøjelig til at knuselske dem, uanset hvad andre synes. Heldigvis viser bedømmelsen, at vi har formået at skabe et højkvalitetsprodukt fra dag ét. En score tæt på eller over 90 point viser et internationalt potentiale”, siger grundlægger og direktør Torben Thornæs Andersen.

Kapitalrejsning skal sikre produktionen af Thornæs Whisky

Pointhøsten til Thornæs Danish Whisky kommer på et belejligt tidspunkt for destilleriet, der netop har igangsat en kapitalrejsning med udstedelse af nye aktier. Destilleriet søger at rejse op mod fire millioner kroner til at sikre produktionen 1½-2 år ud i fremtiden. Det koster mange penge at producere en whisky, der skal ligge og modne i mange år, så derfor er det en del af recepten at række ud til investorer med smag for dansk whisky.

”Vi rejser kapital for at kunne producere og markedsføre vores whisky. Derfor er det naturligvis fantastisk, at vi nu også kan fortælle, at der altså er andre end os selv, der sætter pris på produktet – erfarne folk med et meget stort sammenligningsgrundlag. Det styrker selvtilliden og troen på, at vi laver en whisky, som også kan klare sig på den store scene”, siger Torben Thornæs Andersen.

Kapitalrejsningen løber nogle måneder endnu, og stifteren håber, at både eksisterende og nye investorer vil tage pointhøsten som et tegn på, at Thornæs bevæger sig i den rigtige retning.

”En kapitalrejsning kan være ekstremt krævende, fordi du og din virksomhed bliver sat under lup af en hel masse mennesker. Men det er også en slags selvpåført Due Diligence, hvor du tvinges til at være selvkritisk og hele tiden dokumentere dine påstande. Med de flotte scorer fra London har vi fået andre til at lave et kvalitetstjek på vores whisky, og den lader i hvert fald til at være i orden”, siger Torben Thornæs Andersen.

Bedømmelse og scores fra IWSC 2024

• Thornæs Danish Whisky – 1st Release
    91 points: Lush orchard fruit, old woods and yellow plum, toasted cedar, balanced spice, sweet orchard fruit, and a warming spicy finish.
  • Thornæs Danish Whisky – 2nd Release
    89 points: Caramel, cinnamon, nutty, vanilla, chocolate, dried fruits aroma and flavour characteristics, woody and toasted finish.
  • Thornæs Danish Whisky – 3rd Release
    90 points: Soft, sweet peat complements orchard fruits and honey, a harmonious blend of peat, esters, and cereals on the palate. Bright notes of furniture polish and mealy peat lead to a smooth, dry finish.

Forslag til billedtekst:

De første udgaver af Thornæs Danish Whisky høstede fornemme score ved årets International Wine & Spirits Competition i London.

For yderligere spørgsmål kontakt venligst

Torben Thornæs Andersen
Stifter, adm. direktør & Head Distiller
Thornæs Destilleri A/S
Mob. +45 5091 5890
Mail
torben@thornaes.com

Jesper E. Møller
Bestyrelsesformand
Thornæs Destilleri A/S
Mob.
jesper@emoeller.dk

Fakta om Thornæs kapitalrejsning 2024

• Destilleriet ønsker at rejse cirka 4 millioner kr.
  • Den indskudte kapital skal primært gå til produktion og modning af destilleriets danske økologisk whisky samt markedsføring og optimering af produktionslinjen
  • Kapitalrejsningen ligger i forlængelse af en vækststrategi, som har en IPO som sit endelig mål
  • Destilleriet regner med at kunne afslutte runden inden udgangen af august måned 2024

Fakta om Thornæs Destilleri A/S

Adresse: Kagerup Byvej 20B, 3200 Helsinge

Website: https://thornaes.com/

SoMe: https://www.instagram.com/thornaesdestilleri/, https://www.facebook.com/thornaesdestilleri og https://dk.linkedin.com/company/thorn%C3%A6s-destilleri

Kontakter:

• Torben Thornæs Andersen, stifter og direktør i Thornæs Destilleri, torben@thornaes.com, Mob. 5091 5890.
  • Jesper E. Møller, bestyrelsesformand i Thornæs Destilleri, jesper@emoeller.dk, 2440 1414

Historie og organisation

Thornæs Destilleri er stiftet i 2018 af Torben Thornæs Andersen som Nordsjællands første whiskydestilleri. Fra 2024 producerer destilleriet ca. 30.000 liter økologisk New Make om året med forventet modning fra 4-12 år. Målet er at producere alt whisky med kornprodukter fra egne marker omkring gården Falkendal i Kagerup. Destilleriet er et aktieselskab med 137 aktionærer.

Ledelsen består af stifter og direktør, Torben Thornæs Andersen.

Bestyrelsen består af formand Jesper E. Møller, Non-executive board member og Senior Advisor, samt medlemmerne Povl-André Bendz, CEO i Seahouse Capital, Martin Riis, CCO i Hamonoya, Flemming Pedersen, CFO, Better Collective og Annemette V. Thomsen, Chefkonsulent i AVT Advisory.

Milepæle

• I 2020 blev de første træfade fyldt med økologisk kornsprit (New Make) fra destilleriet – det første skridt til Thornæs Whisky
  • I 2021 høstede destilleriet sin første egenproducerede økologiske byg i Nordsjælland
  • I 2021 fik destilleriet en ordre på Mad Owl Gin svarende til over 100.000 flasker fra Storbritanniens største ginklub, Craft Gin Club.
  • I 2022 tog destilleriet et nyt fadlager i brug på 1000 m2, hvilket har fremtidssikret lagerkapaciteten
  • I 2022 omdannedes selskabet fra ApS til A/S for at imødekomme kravene til en fremtidig IPO. Selskabets ejerkreds udvidedes samtidigt til 137 aktionærer.
  • I 2023 vandt Mad Owl Gin guldmedaljer ved World Drinks Awards for Danmarks bedste London Dry og Classic gin.
  • I 2023 vandt Year Zero – destilleriets økologisk kornsprit til whiskyproduktion – guld ved årets World Drinks Awards som Danmarks bedste New Make.
  • I 2023 tog destilleriet sin tredje whiskykedel i brug. Destilleriet råder dermed over 3 x 1000 liter destillationskedler, hvilket giver en årlig produktionskapacitet på 40.000 liter New Make.
  • I oktober 2023 udgav destilleriet sin allerførste Single Malt Whisky, produceret i Kagerup, Nordsjælland. Destilleriet har sidenhen udgivet yderligere to versioner af Thornæs Danish Whisky.
  • I 2024 scorer destilleriet over 90 point for sine første udgivelser af Thornæs Danish Whisky ved International Wine & Spirits Competition i London.
Pressemeddelelse 11. april 2024: Thornæs Destilleri har succes med salg af whisky som investeringsobjekt

PRESSEMEDDELELSE Thornæs Destilleri har succes med salg af whisky som investeringsobjekt Udgivet 11. april 2024 Whisky skal lagre i mange år, før det kan tappes og sælges, og det kræver selvsagt dy...